ODI was genieten en 4 jubilarissen

In het weekend van 18 en 19 november jl. hebben veel mensen kunnen genieten van de uitvoering “Oud Speelgoed”.
Met franse chansons uit de jaren 70 werd het toegestroomde publiek verwelkomd en kon men al in de sfeer komen van de uitvoering. Met een lach en een traan werd het aanwezige publiek meegenomen terug in de tijd. En na de uitvoering werd door een ervaren “opspelder” bij vier leden de versierselen opgespeld voor hun jarenlange bijdrage aan ODI.

Een goed gevulde zaal kon genieten van Franse chansons om alvast in de sfeer te komen.
Terug in de tijd: de zeventiger jaren. Op het podium stond van alles uit die tijd.
Niet alleen al dat oude speelgoed, maar ook meubels, een echt bed, aanrechtje, geen waterkoker maar een fluitketel. Ook de kleding was geheel aan die tijd aangepast. Er zaten allerlei emoties in het stuk: verliefdheid, nostalgie, liefdesverdriet, frustratie, ruzie, opwinding, verbijstering en berusting.
Het leek geen goed einde, maar als je even nadacht was naar omstandigheden, alles uiteindelijk toch goed afgelopen.
Er waren drie grote rollen weggelegd voor Annemieke Hoogeboom als Rosalie met de swingende trombone en voor Patty Wardenaar – van Amsterdam en Jeroen Kortekaas die het getrouwde jonge stel speelden. Verliefdheid maar ook ruzie spatten van het podium af. Het publiek werd drie keer verrast met een omkleedscène die de ene keer tot een vertederende glimlach en de andere keer tot grote hilariteit
leidde. Grote waardering voor Jeroen die erge last van zijn stem had. Je kon zijn zere keel in de zaal voelen, maar hij gaf niet op. Bij de uitvoering van zondagmiddag heeft hij wel gespeeld, maar regisseur Erwin deed de tekst. Het was niet meer te doen voor Jeroen. Hopelijk kan hij 25 november in De Zilk weer schitteren.
Bernard van der Helm zorgde voor een vrolijke noot met zijn vertolking van Janus de onderbuurman, terwijl Helma van der Lans als beeldschone dame indirect de aanleiding tot alle drama was. Complimenten voor regisseur Erwin Prins die het beste uit de spelers heeft gehaald en voor de prachtige muziek heeft gezorgd. Ook de techniek heeft in hoge mate bijgedragen tot het verhogen van de sfeer.

Jubilarissen
Na de voorstelling op zaterdagavond was Gerrit Goedhart gevraagd om als ervaren ‘opspelder’ dit weer eens te mogen doen voor ODI. Hij heeft de versierselen bij een jubileum uitgereikt met bijbehorend praatje..
Hans en Corrie van Gijlswijk zijn 2 leden die samen meer dan 100 jaar toneelervaring bij zich hebben, een belangrijke rol hebben gespeeld bij het thans 72 jarig bestaan van ODI. Nu vinden zij dat de jongeren aan zet zijn en blijven zelf meer op de achtergrond. Zij kregen beide de 50 jarige gouden onderscheiding met
ingelegde zirkonia opgespeld en ook mooie bloemen.
Thea Hulsebosch heeft zelf nog nooit een rol gespeeld heeft. Thea is één van die krachten binnen de vereniging die achter de schermen heel veel taken gedaan heeft.
Thea is namelijk één van de drijvende krachten geweest achter de P&P groep, het schrijven van teksten, het verzorgen van drukwerk, perscontacten en stukjes voor in de krant. Maar ook het archief van ODI is jarenlang door Thea bijgehouden, alleen dan wel jammer dat het in de vlammen
is opgegaan bij het afbranden van de Schelft. Maar Thea heeft haar kwaliteiten als tekstschrijfster ook ingezet voor het jubileumstuk “Gouden Herinneringen” toen ODI 50 jaar bestond.
Thea kreeg nu de 40-jarige gouden onderscheiding opgespeld voor eigenlijk 42 jaar actief lidmaatschap.
Annemieke Hoogeboom was bij dit stuk weer zelf op het podium, maar ook op het affiche! Ruim 40 jaar geleden is Annemieke bij ODI gekomen. Begonnen toen als souffleur bij “Zijne Prinselijke Hoogheid” en de eerste keer op het podium bij ‘Haai voor de Boeg” van de toneelzaal op het Bavoterrein. In die ruim 40 jaar tussen Haai voor de Boeg en Oud speelgoed heeft ze tal van creaties op de planken gebracht. Ook
achter de coulissen in allerhande functies is zij actief geweest zoals bijvoorbeeld als secretaris in het bestuur en in allerhande projectcommissies. Drijvende kracht ben is zij echter achter de vele nevenactiviteiten waarvoor ODI gevraagd wordt en daarmee ook inkomsten voor de vereniging binnenhalend. Zoals:
*1995 Rondgelopen als “vuilnisbak” bij open dag VAM
*2001 Sketches bij de opening van De Duinpan.
*2003 Avondvullend programma tgv fusie RABO Noordwijk /- N.W.hout
*2005 Afscheid van een burgemeester.
*2008 Eerste van de 8 Sottendagen.(t/m 2016) Met steeds een ander thema.
*2016 Sprookjesdag (ieder jaar t/m 2019) Maar ook ODI inbreng op Clowntjesdag en Prinsessendag.
*2020 Sportverkiezing van Sportevents.
*2023 De vossenjacht afgelopen kermis.

Al 43 jaar een zeer actief lid en het einde lijkt nog lang niet in zicht!
Annemieke kreeg de 40-jarige gouden onderscheiding door Gerrit Goedhart opgespeld.
Zelf richtte Annemieke ook nog een woordje tot het publiek.
Daarna werd er getoost met champagne op de jubilarissen!