Het gebroken licht van Troost

Onze regisseur Jeroen KORTEKAAS is bezig met zijn opleiding tot theatermaker. Na een jaar uitstel gaat zijn afstudeer voorstelling dan eindelijk gebeuren. Het wordt een prachtige voorstelling met het thema Dementie. De repetities zijn al in volle gang en over 6 weken is de premiere. Omdat dit een ander soort stuk is dan wat u als ODI publiek van ons gewend bent, kondigen wij dit dan ook aan als: ODI ANDERS.

ODI ANDERS is een gelegenheid waar leden een stuk mogen maken dat niet in het standaard seizoen van ODI valt of past. Dit valt buiten het donateurs lidmaatschap. Iedereen mag natuurlijk komen kijken, maar iedereen moet wel gewoon een kaartje kopen. Hieronder een woordje van de regisseur zelf:

WOORDJE VAN DE REGISSEUR:

Hallo allemaal, ik ben zo benieuwd wat jullie van dit stuk gaan vinden. Het gebroken licht van Troost is zo’n ontzettend mooi stuk. Het raakt me elke week weer tijdens de repetities. Het is een bestaand stuk, wat ik heb bewerkt om aan de examen eisen te kunnen voldoen. Het verhaal grijpt je bij de keel en is zo herkenbaar. Veel mensen komen vroeg of laat met dementie in aanraking, bij henzelf, of familieleden. Ook qua techniek en licht gaan we een uitdaging aan die we nog niet eerder gezien hebben bij ODI…dus ik zou zeggen…kom kijken en genieten van 4 prachtige rollen en dit ontroerende verhaal. Ik hoop uiteraard te slagen voor mijn opleiding en met u allen te kunnen genieten op 28 en 29 mei.

INFO OVER HET STUK:

Het licht van Troost is een baken op het eiland Texel, niet alleen voor de scheepvaart, maar ook voor de eilandbewoners. Maarten de BOK kijkt er prachtig op uit, beweert hij vaak, maar hij kan het licht nooit zien vanuit zijn raam. Hij doet wel vaker vreemdere dingen. Maarten glijdt steeds verder weg in zijn dementie. Zijn vrouw Ali en schoondochter Greet weten dat ze hem binnenkort niet meer kunnen verzorgen. Op zijn verjaardag moet over een opname beslist worden. Dochter Lara is voor zijn verjaardag overgekomen uit Den Haag. Lara is lang niet geweest. Zij ontkent de dementie en vindt hun zorg overdreven. Die dag wordt het echter voor iedereen pijnlijk duidelijk hoezeer zij zich vergist.

ROLVERDELING / TECHNIEK
Maarten de Bok: Hans van Gijlswijk
Ali de Bok: Annemieke Hoogeboom
Lara de Bok: Mandy Wolvers