ODI HEEFT 7 JUBILARISSEN

ODI en HTIOS blij weer te schitteren op de planken

Het blijspel “Opvolging verzekerd” was na 2 jaar de herstart van de toneeluitvoeringen. In de tijdelijke sporthal van de Schelft had de decorgroep van ODI een mooi theater ingericht. Na afloop waren er maar liefst 6 jubilarissen bij ODI te huldigen.

Veel enthousiast publiek was samengestroomd nu het weer mag, maar toch leek voorzichtigheid bij een deel van de donateurs toch een belemmering, het zat niet stampvol.  “Opvolging verzekerd” is een blijspel geschreven door Hub Fober met de regie van Annette de Zwart. Een kostbare diamant verdwijnt tijdens een sieradenexpositie in het dorp. Hij lag uiteindelijk in een voor de schilder herkenbare plek..namelijk gewoon in zijn verfpot. Op een slinkse manier wisten Patty, Marleen en Anneke zich in het hotel van Helma, Petra en Anita binnen te dringen als personeel en vreemde gasten. Uiteindelijk om de boel in de gaten te houden en hun eigen opvolging te verzekeren. Lies en Thea waren ook als gasten op zoek naar de diamant. Net als de schilder..Johan verfde wel heel langzaam…en bemoeide zich met alles en iedereen…ook op zoek naar de diamant. Een leuk stuk met een verrassend einde.

Jubilarissen

Burgemeester Verkley werd op het podium gevraagd om de jubilarissen van ODI  de versierselen behorend bij hun jubileum op te spelden.

ARJAN LAROS kwam bij ODI om te kunnen toneelspelen, maar de decorgroep heeft ook een warme plek in zijn hart gekregen. Decor en huisvesting heeft altijd als rode draad door zijn ODI jaren heen gelopen en ook als bestuurslid was hij jaren actief. Arjan, kreeg de 25-jarige zilveren onderscheiding opgespeld voor zijn actief lidmaatschap.

NICO VAN GIJLSWIJK heeft zelf nog nooit een rol gespeeld. Nico is één van die drijvende krachten binnen de decorgroep en dan met name licht, geluid en andere speciale effecten.

Nico heeft in al die jaren ook de stukken op video heeft vastgelegd voor het archief. Nico, kreeg ook de 25-jarige zilveren onderscheiding.

LIES NULKENS hield er echt van om typetjes weg te zetten, met van die heerlijke karaktertrekjes die erbij hoorden. En ook nu is ze nog steeds actief, we hebben haar zojuist kunnen zien als één der 2 gasten bij deze voorstelling. Maar Lies deed ook andere klussen binnen de vereniging en was ook druk in de sponsorcommissie. Dat doet ze al 25 jaar en hiervoor werd ze gehuldigd.

HENK ANEMAAT  was jarenlang actief binnen de decorgroep, was honkbeheerder, regelde vele malen de loterij en heeft zich verdienstelijk gemaakt binnen het bestuur.

Henk wordt in de jaren 90 geveld door een hersenbloeding, maar bleef actief. Helaas is Henk Anemaat op 28 februari jl. op 75-jarige leeftijd overleden. Op zijn crematie is Henk alsnog postuum gedecoreerd voor zijn 42 jaar actief lidmaatschap

BERT DEN ELZEN is eigenlijk zijn hele leven (als één der zonen van medeoprichter Jan den Elzen senior) al bij ODI actief, maar omdat hij pas met zijn 16de lid mocht worden, zit hij nu pas officieel ruim 40 jaar bij ODI. Met name het ondersteunende, het faciliteren, het bouwen van decors, het opzetten van de decorgroep, toneelmeester c.q. inspicient zijn, licht & geluid, maar ook de inspirator met deelname aan de carnavalsoptochten of mozaïek. Spelen was niet zijn sterkste vak, of het moet een nietszeggende rol zijn. Bert kwam en komt het meest tot zijn recht in die ondersteunende zaken, in het bestuur of commissiewerk zoals de grote loterij met ODI-50. Bert, kreeg namens zijn eigen vereniging ODI de 40-jarige gouden onderscheiding opgespeld door burgemeester Verkley.

RIA PLUG en NEL VAN DER LINDEN zijn beide in het seizoen 1962-1963 lid geworden van ODI. Ze hebben in vele stukken gespeeld, zijn ondersteunend geweest als souffleuse, grime, regieassistent en in veel overige taken binnen de club. Ze hebben beide langdurig in het bestuur gezeten, Nel specifiek als vicevoorzitter en Ria als penningmeester.

En natuurlijk het toneelspelen zelf, zij hebben alle podia in Noordwijkerhout wel bespeeld, Hotel van de Geest, Leeuwenhorst, toneelzaal St Bavo, bij de Sancta Maria, de Duinpan en de oude Schelft natuurlijk.

ODI is Nel en Ria, Ria en Nel zijn ODI, en dat al 60 jaar!! Met dit prachtige jubileum komen zij in het vooralsnog zeer kleine rijtje van zeer lang gediende als Jaap van Gijlswijk en Jan den Elzen senior die ook ooit de 60-jarige versierselen mochten ontvangen. Vervolgens spelde burgemeester Verkley beide dames de 60-jarige gouden onderscheiding met 2 zirkonia’s op.

Alle gedecoreerden kregen een oorkonde en een mooie bos bloemen.

Burgemeester Verkley en de gedecoreerden samen met de spelers van “Opvolging verzekerd”.